Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina
26 september 19.00
Ca: 3 tim inkl. paus
Ordinarie pris:
350/310 kr
Ungdom under 26 år eller student: 100 kr
Scenpass: 320 kr

Ovanstående priser är utan serviceavgift. Serviceavgiften ligger på cirka 30-55 kr beroende på föreställningspriset. Vi säljer biljetter i Gävle Teaters biljettkassa, via Ticketmaster och på Gävle Konserthus.
Biljettkassan
Telefon: 026-10 21 00, biljett@gavleteater.se
Läs mer om bokning av rullstolsplatser och tillgänglighet
Biljett med scenpassrabatt kan endast köpas i Gävle Teaters biljettkassa.
Klicka här för att se en karta över salongen (öppnas i nytt fönster)
Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina
Berättelsen om Anna Karenina är en av vår tids största klassiker. I en hyllad nytolkning har Tone Schunnesson och Ragna Wei, fritt efter Leo Tolstoys roman, skapat ett mörkt och glittrande triangeldrama. På turné med Riksteatern under hösten 2023.
Anna Karenina är inte olycklig. Men inte heller lycklig. Visst finns det kärlek i hennes äktenskap, bara inte den där euforiska, förjävliga, underbara och passionerade kärleken. Den som hon inte ens vet att hon saknar, innan hon träffar greve Vronsky och hela livet vänds upp och ned.
Den stora passionen drabbar dem och de inleder en förbjuden kärleksaffär. Anna fylls av liv, lust och längtan. Av svartsjuka, tvivel och kval. Hon som har make och barn, vad ska hon göra nu? Det hon känner, det går bara inte att o-känna. Anna Karenina ställs inför ett ödesmättat val. Vad är priset för en passion så stark att varken hon själv, eller världen runt omkring, blir sig lik efter den?
- I vår version fokuserar vi på triangeldramat mellan Anna, älskaren Vronsky och maken Karenin, som alla upplever att underlaget för deras sätt att leva rycks bort när passionen uppstår mellan Anna och Vronsky. Anna vill uppleva gränslöshet, frihet, total samhörighet. När det drabbar får det kosta allt, känner hon, men har ingen aning om vad det faktiskt kommer att kosta, säger Ragna Wei, regissör.
Med Anna Karenina skapade Leo Tolstoy en berättelse som ständigt får läsarna och publiken att ryckas med.
- För mig har det varit intressant att gå in i vad som gör Anna Karenina till en sån evig roman. Vilka konflikter i den är lika aktuella då som idag? Passionen, såklart, och att förlora sig själv i åtrå. Konsekvenserna av att dyrka romantisk kärlek som en slags gud, säger Tone Schunnesson, manus.
Tidigare har Tone Schunnesson och Ragna Wei samarbetat med en annan bejublad nytolkning; Charlotte Brontës Jane Eyre. Då som nu arbetar de med ett intensivt och bildrikt språk, maximalistiskt och svulstigt, sentimentalt och storslaget, med krass komik.
I rollen som Anna Karenina ser vi Emma Broomé, som maken Karenin ser vi Martin Luuk, som greve Vronsky Freddy Åsblom. I övriga roller ses Rafael Pettersson, Rebecca Kaneld och Nadja Rosenberg.
Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina är en samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern. Pjäsen spelades på Orionteatern våren 2023 och turnerar med Riksteatern hösten 2023.
Av: Tone Schunnesson och Ragna Wei
Medverkande: Emma Broomé, Martin Luuk, Freddy Åsblom, Rafael Pettersson, Rebecca Kaneld, Nadja Rosenberg
Manus: Tone Schunnesson, fritt efter Leo Tolstoy
Regi: Ragna Wei
Koreografi: Lidia Wos och Ragna Wei
Scenografi: Ragna Wei och John Engberg
Kostym- och maskdesign: Sven Dahlberg
Ljusdesign: Marta Khomenko
Ljuddesign: Max-Måns Wikman och Niklas Nordström
Musik: Christopher Lancaster
På Riksteaterturné hösten 2023
En samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern.
I pressen:
”Tone Schunnessons storslagna ”Anna Karenina” lämnar ingen oberörd” DN
”Den är ett allkonstverk av eggande, laddad, lyssnande och förebådande musik (Christopher Lancaster), halsbrytande erotisk koreografi (Wos och Wei) och Ragna Weis rumsligt storslagna, samtidigt känsligt detaljrika regi. Och förstås ett vältajmat, inspirerat agerande.” DN
“…en makalös Emma Broomé /…/ Hon är passionen, hungern och vanvettet, och inte minst i hennes röst får varje känsloskiftning, varje utbrott och varje aning om ett hotande uppvaknande – som måste avvärjas – sitt speciella, nakna uttryck. Stort skådespeleri.” DN
” Med sina precisa, självförminskande gester och sina perfekt intonerade små lärdomsfragment är Luuk föreställningens humoristiska västanfläkt, utan påskrift vardagskärlekens milt ironiska upprättelse.” DN
”…en show, en dans, en gala./…/Där far Emma Broomés Anna runt, ständigt klädd i glittrande paljettklänningar, hela tiden i rörelse liksom jagad av sin egen kropp så fylld av begär. Broomé spelar alltid nära gränsen på hela paletten – här är hon öm, rolig, hänsynslös, kåt och sårad. Hennes spel är som om hon slängts ut i en snödriva och med desperat förslagenhet försöker ta sig in i värmen igen.” Expressen
”Den poetiska, vackra gestaltningen och medmänskliga komiken är där. Schunnessons manus i Weis regi blir en omsorg om samtliga gestalter i dramat.” Kulturbloggen
”Som en hammare mot ett städ, så pulserar passionen i Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina.” Aftonbladet
”…audiovisuellt vidunderligt.” Aftonbladet
”…en koncentrerad gräddbakelse av hundra procent passion.” SvD