fbpx

Inför ditt besök

Välkommen till Gävle Teater

Vi finns på Teaterplan 1.

Våra sittplatser i salongen: Salongsplan

Ni kan nu besöka oss virtuellt via Google Street View. Välkomna in!
Klicka på bilden för att vandra runt på teatern.


Biljettkassa

Telefon

026-10 21 00

Växel:
026-12 98 20

Öppettider

Måndag kl 12.00 - 14.00 och 16.00 - 18.00
Tisdag och onsdag kl 12.00 - 14.00

Biljettkassan håller också öppet två timmar före föreställning, förutom vid barnteaterföreställningar då du istället kan köpa kvarvarande biljetter direkt i foajén från och med en timme innan föreställning.

Biljettfrågor: 026-10 21 00, biljett@gavleteater.se

 


Tillgänglighet

Rullstolsplatser finns på parkett i stora salongen.
Vill du boka rullstolsplats så vänder du dig till biljettkassan. Det bästa är att ringa biljettkassan för att höra om lediga platser och tillgänglighet. Vår byggnad saknar i dagsläget en hiss till vår biljettkassa, men det sitter en ringklocka vid dörren innan trapporna till biljettkassan. Ring så kommer vi ut. Biljettkassan är på den högra sidan om huvudentrén.

Vid onumrerad salong (Barnteater och mindre föreställningar) kan vi tyvärr inte erbjuda rullstolsplats då det är trappor upp till publikplatserna.

Rullstolsentrén finns till vänster om huvudentrén. Ledsagare går gratis.

Hiss finns från gatuplan till parkettvåning och cafévåning.

Rullstolstoalett finns på cafévåningen.

Hörhjälpmedel finns att låna. Fråga våra publikvärdar om hjälp.

Interiör Café Amadeus
Café Amadeus

Café Amadeus är vårt vackra café, beläget på första våningen med utsikt över Esplanaden. Caféet har plats för ca 80 sittande personer och är öppet i samband med de föreställningar som har paus. Caféet öppnar då en timme innan.

Bord går att boka till pausen, detta gör du i samband med aktuellt arrangemang. (Observera att bord inte går att förboka via telefon.)
I caféet kan du avnjuta både kaffe, te, läsk och kakor, bakelser, tårtbitar och smörgåsar.

Vid paus förekommer även servering i foajén.

Teaterföreställningar påverkas inte av det aktuella väskförbudet. Vi tillåter alltså väskor på Gävle Teater tillsvidare om inte ett nytt förtydligande kommer från Polisen.

Vad gäller vid inställt evenemang?
Vi försöker i möjligaste mån kontakta alla som har köpt biljetter. I händelse av inställt evenemang som Gävle Teater arrangerar löses köpta biljetter tillbaka innan föreställningsdagen. Serviceavgiften (varierande summa beroende på biljettpris) återbetalas ej. Vid uthyrda evenemang, då artistens representant har ställt in gästspel vidareförmedlar vi deras information om biljettköp och hänvisar vidare frågor till dem. Om föreställningen är framflyttad så gäller den tidigare föreställningsbiljetten. Kontakta biljettkassan för mer information.

Kan jag återlösa min biljett pga. förhinder?
Tyvärr, det gör vi inte. Vi återlöser endast biljetter vid inställda evenemang. Det vi på Gävle Teater kan göra för att hjälpa dig är att försöka sälja biljetterna åt dig om du lämnar in dem till vår biljettkassa.

Har du tappat eller glömt något hos oss?
Mejla till info@gavleteater.se

Finns det väntelista för utsålda föreställningar?
Ring till biljettkassan så ställer vi er på en reservlista, vi hör av oss om vi får eventuella återbud.

Jag har glömt min biljett hemma. Vad gör jag?
Gå till biljettkassan vid sidan av stora entrén så hjälper vi dig.

Får man fotografera på föreställningar?
Ljud och bildupptagning är inte tillåten vid våra evenemang. Tillhör du press? Kontakta vår biljettkassa eller vår kommunikatör för att få produktionens pressbilder.

Vad ska jag ha på mig?
Vi har inga klädkoder alls på Gävle Teater, du får ha på dig precis vad du vill (kommer du naken kan det bli problem.) Sidenkostym eller mysbyxor, vi gillar dig oavsett. Avstå gärna från starka dofter och parfymer så blir besöket angenämt även för alla. Vi som jobbar på Gävle Teater känner du igen genom att vi har svart kavaj och en guldskylt med texten ”Gävle Teater” på kavajslaget. Oss kan du alltid fråga om du undrar något.

Behöver jag vara påläst om det jag ska se?
Nej, du behöver inte vara påläst. Din upplevelse är bara din. Vad du tar med dig in i salongen beror alltid på vad du har varit med om tidigare och vad du vet på förhand. Ibland är det bra att ha kunskap om det man ska se, andra gånger sätter sig kunskapen i vägen för upplevelsen. Det där avgör du bäst själv. Information om föreställningarna finns på vår hemsida och i den aktuella säsongens programblad, som du hittar på teatern.

Vem ska jag fråga om jag undrar över något på plats?
Våra publikvärdar. De finns alltid i foajén inför, under och efter våra föreställningar. Du känner igen dem på att de har svart kavaj och en guldskylt med texten ”Gävle Teater” på kavajslaget.

Kan man fika i pausen?
Ja, när vi har föreställningar eller konserter som har paus, då säljs det fika i Café Amadeus och ibland också i foajén. Vid pausföreställning öppnar Café Amadeus en timme innan föreställningen, då kan du också förboka ditt fika till pausen så slipper du stå i kö. Vi tar både kort, kontant och Swish i hela huset.

Om jag inte hinner fika klart i pausen, får jag ta med mig fika in i salongen?
Ingen mat och dryck får tas med in i salongen. Dels för eventuellt spill, skräp och störande prassel. Men även att vårt alkoholtillstånd endast gäller i café och foajé. Det är en gammal salong med känsliga dynor och en hel del springor i golvplankorna, en olycka händer allt för lätt!

Får man dricka alkohol?
Medhavd alkohol är inte tillåtet, men alkoholhaltiga drycker finns till försäljning när vi har en föreställning med paus.

Får man röka inomhus?
Självklart inte. Även rökning utomhus vid entrédörrarna är förbjudet.

Måste jag hänga av mig?
Nej, det är valfritt, men vi rekommenderar att du hänger av dig så att dina ytterkläder inte är i vägen för dig under föreställningen. Våra garderober finns på alla tre plan men är obemannade så eventuella värdesaker är inget vi kan ta ansvar för.

Hur vet jag när jag ska gå in i salongen?
Det hör du på en klocka som börjar ringa när det är nio minuter kvar innan föreställningen börjar. Först ringer den en gång (nio minuter kvar), sedan två gånger (sex minuter kvar) och när den ringer tre gånger är det hög tid att ta gå in och hitta din plats för då är det bara tre minuter kvar.

Om jag kommer sent då?
Till de flesta av våra föreställningar får du inte komma in efter föreställningstart, när föreställningen börjar står på din biljett. Det beror på att både publiken och artisten kan bli störda. I vissa fall går det bra att smyga in lite senare under föreställningen. Publikvärdarna vet vad som gäller vid respektive tillfälle och hjälper dig i så fall med detta.

Vad betyder intendent?
Intendent är synonymt med teaterchef och just nu är Jonas Elverstig vår teaterchef.

Spökar det på teatern?
Inte vad vi vet om...

Varför är Shakspeare felstavat på framsidan av huset?
Det finns faktiskt flera historier kring den felstavningen, om det ens är en felstavning... Shakespeare stavade sitt namn på flera olika sätt under sin livstid varav den på vår fasad är en variant. Vi läste någonstans att det finns så många som tolv olika stavningar på Shakespeare! Enligt dagens sätt att stava Shakespeare är namnet på vår fasad en felstavning, men antagligen var det den korrekta stavningen när teatern byggdes år 1878. Något som däremot är felstavat på riktigt är ett av de andra namnen på fasaden, Molière, där accenten är felvänd.

Det lyser ibland en röd lampa utanpå byggnaden, vad betyder det?
Den röda lampan betyder att en föreställning är utsåld. Ingen vet riktigt om dess ursprung.

Vem är det som bestämmer vilka föreställningar som visas?
Det gör vår intendent, eller teaterchef, Jonas.

Kan jag boka teatern?
Vi tar inte emot bokningar av privatpersoner, men vill du hyra teatern som organisation eller företag går det i de flesta fall att lösa. Kontakta Jonas så hjälper han dig.

Jag har sett en jättebra föreställning som jag skulle vilja se på Gävle Teater, vem ska jag prata med?
Då är det återigen Jonas som är din kontaktperson.